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Polnisches Institut Berlin

Es begann in Gdańsk

Ausstellung

Konrad Smoleński „Phantom Power”

14.04 - 10.06.2016

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Kurator: Carsten Stabenow

Vernissage:
14.04.2016, 19:00 Uhr

Ausstellung im Begleitprogramm zur 11. Ausgabe des Filmfestivals filmPOLSKA
(20.-27.04.2016)
www.filmpolska.de

Ort: Polnisches Institut Berlin
Burgstrasse 27, 10178 Berlin

Phantom - etwas, das nur in der Einbildung/Fantasie existiert, das nicht real ist, eine Illusion, Verwirrung der Sinne.
 
Heterotopien nennt Michael Foucault in seinem Text „Von anderen Räumen“ Orte, welche die Fähigkeit besitzen „[…] mehrere reale Räume, mehrere Orte, die eigentlich nicht miteinander verträglich sind, an einem einzigen Ort nebeneinander zu stellen.“* 
Die Bühne ist ein solcher Ort. Bühnenraum als Projektionsraum, aufgeladener Zeichenraum, Illusionsraum, Kunstraum, Repräsentationsraum … In der Geschichte der Aufführungspraxis ist die Grenze zwischen Bühne und Publikum – die vierte Wand – mehrfach verschoben, der soziale Möglichkeitsraum dazwischen vielfach neuinterpretiert worden. Unbeobachteter Beobachter, beobachteter Beobachtender? Raumordnungen verschwimmen. 
 
Bühne, Galerie, Institution – Konrad Smolenski bedient sich der Icons, Artefakte, räumlichen Setzungen, Codes und sozialen Syntax zeitgenössischer Kulturproduktion und -präsentation und unterwandert ihre Konventionen und Formate. 
 
PHANTOM POWER spielt mit symbolischen Zuschreibungen, Präsenz und Abwesenheit und zeigt, wie Foucault so treffend formulierte, „[…] dass wir nicht in einem leeren, homogenen Raum leben, sondern in einem Raum, der mit zahlreichen Qualitäten behaftet ist und möglicherweise auch voller Phantome steckt.“ 
 
(Phantom Power bezeichnet in der Tontechnik eine besondere Art der Spannungsversorgung von Mikrofonen und dient dazu, die im Gerät befindliche Elektronik zu betreiben.)
 
* Michael Foucault, Von anderen Räumen, M.F. Schriften in vier Bänden, Suhrkamp 2005
 
Konrad Smoleński (1977) arbeitet mit Klang, Film, Objekt zwischen Installation, Performance und Situation. 2013 vertrat der international erfolgreiche Künstler Polen auf der 55. Biennale in Venedig (http://www.konradsmolenski.com)

 

english:

Phantom - something, what exists only in your imagination or fantasy, something not real, an illusion, a confusion of the senses.
 
"There are also, probably in every culture, in every civilization, real places — places that do exist and that are formed in the very founding of society — which are something like counter-sites, a kind of effectively enacted utopia in which the real sites, all the other real sites that can be found within the culture, are simultaneously represented, contested, and inverted. Places of this kind are outside of all places, even though it may be possible to indicate their location in reality."
 
Michael Foucault calls these places Heterotopias in his text "Of other Spaces" in 1964. They are "[...] capable of juxtaposing in a single real place several spaces, several sites that are in themselves incompatible."*
 
Stage is such a place. The space of the stage as a space of projections, space charged with symbols, space of illusion, artificial space, space for representation... Throughout the history of performance practice, the border between stage and audience – the fourth wall - has been moved several times and the social possibility space in-between reinterpreted manifold.
 
Unobserved observer, observed observant? Spatial structures are blurring.
 
Stage, gallery, institution – Konrad Smoleński utilises the icons, artefacts, spatial determinations, codes and social syntax of contemporary culture production and presentation and undercuts their conventions and formats.
PHANTOM POWER plays with symbolic assignments, presence and absence and shows, how Foucault formulated so spot on "[...] that we do not live in a homogeneous and empty space, but on the contrary in a space thoroughly imbued with quantities and perhaps is full of phantoms as well."
 
 (Phantom Power describes in sound engineering a certain way of feeding electricity to microphones in order to operate their electronics)
 
* Michael Foucault, Von anderen Räumen, M.F. Schriften in vier Bänden, Suhrkamp 2005
 
Konrad Smoleński (1977) is active in the area of visual arts, working with sound, video and performance. Graduated from the Poznań Academy of Fine Arts. He has presented his works, produced projects and performed at the following venues, among others: Ludwig Museum, Budapest; Pinchuk Art Center, Kyiv; Palais de Tokyo, Paris; Zachęta – National Gallery of Art, Warsaw; Kunsthalle, Winterthur; PERFORMA, New York. Member and co-creator of BNNT group. Winner of the Deutsche Bank Foundation Award – Views 2011. In 2013, he represented Poland at the 55th Venice Biennale. Lives and works in Warsaw (PL) and Bern (CH).